- Het werkt als middel om het communicatiegat te verkleinen en om effectief deel te kunnen nemen in een actieve dialoog.
- Het geeft toegang tot snelle en specifieke gedeelde informatie met de actuele status van zowel lokale overheden als het publiek.
- Het helpt om belangrijke informatie te verspreiden naar individuelen en gemeenschappen.
- Het geeft de mogelijkheid om essentiële actuele ‘real-time’ updates te ontvangen van personen die ter plaatse zijn.
- Het is noodzakelijk voor rampenbestrijding en crisismanagement omdat het publiek de Social Media regelmatig gebruikt als communicatiemiddel.
- Voor: Burgers gaan zich beter voorbereiden wanneer zij begrijpen dat er beperkingen zijn aan de middelen en mankracht van de overheid en hulpdiensten.
- Tijdens: Geruchten kunnen worden eenvoudiger worden bestreden omdat de burgers via de officiële instanties de informatie kunnen verifiëren. Het heeft dus ook een sturende functie, met Social Media is het mogelijk om direct te communiceren met de getroffenen en vrijwilligersorganisaties.
- Kort erna/nazorg: Doordat iedereen zijn/haar ervaringen kan delen en de ramp of crisis bespreken brengt het de mensen samen. Maar doordat men ook foto’s deelt van het getroffen gebied kan er ook beter een inschatting worden gemaakt welke gebieden wel of niet goed bereikbaar zijn. Of welke gebieden het eerst hulp nodig hebben en welke zichzelf nog redelijk kunnen redden.
- 'Herstelperiode", eigenlijk resilience: gemeenschappen worden veerkrachtig wanneer er ook nog in deze periode aandacht is voor de wijze waarop ze zelfredzamer kunnen worden. Via de Social Media kunnen tips gegeven worden, o.a. dat het belangrijk is om rekening te houden met duurzaamheid. Maar ook om de mogelijk ontstane netwerken in tact te houden.
Er moet nog meer duidelijk gemaakt worden waar de grenzen liggen van de veiligheid die de overheid kan bieden en wat burgers zelf moeten doen om hun risico’s te beperken.
We kunnen ze leren hoe zij zelfredzamer en veerkrachtiger kunnen worden door het vormen van sociale netwerkgroepen. Maar ze moeten daarin wel worden getraind in hoe ze hierbij Social Media zoals Twitter en Facebook kunnen gebruiken om hun kennis uit te breiden of een netwerk te vormen om met elkaar informatie uit te wisselen. Het moet een onderdeel worden van een pakket van maatregelen die ze kunnen treffen. Ook kunnen burgers als vrijwilligers bijdragen aan de rampenbestrijding.
Er zijn wereldwijd meerdere initiatieven die gebruik maken van Social Media of apps:
Rode Kruis
Het Rode Kruis heeft de website 'Ik ben Veilig' gelanceerd, inclusief de app 'Ikbenveilig'
Ook hebben zij een EHBO app. Ready2help is een initiatief van het Rode Kruis, het is een netwerk van hulpbereide mensen die klaarstaan om in Nederland te helpen als dat nodig is.
Ook hebben zij een EHBO app. Ready2help is een initiatief van het Rode Kruis, het is een netwerk van hulpbereide mensen die klaarstaan om in Nederland te helpen als dat nodig is.
Facebookgroep
Michelle Sollicito heeft in januari Atlanta (USA) als
vrijwilliger de Snowed Out Atlanta Facebook group opgericht. Dat was de snelst
groeiende Facebook groep ooit en heeft veel mensen geholpen. Ik zit bij haar in
een Disaster Relief Group en wij werken samen aan initiatieven waarbij Social
Media kunnen worden ingezet om burgers zelfredzamer te maken en zich beter voor
te bereiden op rampen door het vormen van netwerken: Disaster resilient
communities, zelfredzame veerkrachtige gemeenschappen. Zij heeft ook
een aantal do’s and don’ts uitgewerkt. Haar boek is hier te koop: www.snowedoutatl.com In 2017 heeft zij de groep HelpIrma aangemaakt om mensen te informeren en adviseren voor en tijdens de orkaan Irma.
Vost en StandbyTaskforce
In o.a. de Verenigde Staten, Nieuw
Zeeland en het Verenigd Koninkrijk hebben ze ‘Virtual Operations Support Teams’(VOST). Ook een internationaal opererende organisatie zoals StandbyTaskForce wordt (meestal op verzoek) ingezet tijdens
noodsituaties en rampen en ook in de herstelperiode erna. Ze maken gebruik van
nieuwe communicatietechnologieën en social media. Een team van getrainde mensen
verleent ondersteuning via het internet door de benodigde informatie te
verzamelen. VOS Teams (VOST) en SBTF teams worden
ingezet voor specifieke opdrachten ter ondersteuning van de hulpdiensten,
overheid of andere organisaties in de getroffen regio’s. Maar zo’n organisatie is wel afhankelijk van de informatie die zij
ontvangen of online vinden van de burgers. Dit kan gaan om burgers uit de getroffen
regio, maar ook om informatie van bijvoorbeeld familie van deze burgers. Zie ook de pagina over Crowdsourcing Digital Volunteers waarin uitleg geef over hoe je in zo'n groep kunt meegeholpen als vrijwilliger.
Crisismappers
Crisismappers is ontstaan in 2009, deze groep bestaat uit een verzameling van experts, deskundigen en vrijwilligers, deze mensen kunnen tevens in een andere groep of organisatie actief zijn. "The International Network of Crisis Mappers
(Crisis Mappers Net) is an international community of experts,
practitioners, ..... and skilled volunteers engaged at the intersection of
humanitarian crises, new technology, crowd-sourcing, and crisis
mapping".
Humanity Road wil mensen voorbereiden
op rampen en verstrekken informatie over voor/tijdens/na de ramp. Ze doen mee
aan civiele en militaire communicatie oefeningen. Je kunt eerst een
vrijwilligers training volgen waarvoor je via ‘Eventbrite’ een ticket kunt
kopen. De cursus volg je dan via een conference call via Skype. Maar ze geven
ook trainingen en workshops aan andere organisaties en bedrijven.
CERT/FEMA
Via de FEMA (US department of Home Security) kun je in Amerika een CommunityEmergency Response Teams (CERT) training
volgen. Dit kan online,
maar ook op locatie. FEMA werkt sinds 2017 samen met Nextdoor: "The partnership enables FEMA to deliver hyperlocal, targeted emergency and disaster preparedness messages and information"
AIDR - Artificial Intelligence for Digital Response
De AIDR is een gratis en open platform om social media berichten te filteren en classificeren die gerelateerd zijn aan noodsituaties, rampen en humanitaire crises. Hoe Social Media gebruikt kon tijdens en na rampen was te vinden op de website Emergency Wiki, zij waren de pioniers op dit gebied.
De AIDR is een gratis en open platform om social media berichten te filteren en classificeren die gerelateerd zijn aan noodsituaties, rampen en humanitaire crises. Hoe Social Media gebruikt kon tijdens en na rampen was te vinden op de website Emergency Wiki, zij waren de pioniers op dit gebied.
Apps
Een overzicht van een aantal apps op het gebied van veiligheid kunt u hier vinden.
Via de site www.aed4.eu/ kunt u een app downloaden om de dichtstbijzijnde AED te kunnen vinden.
Via de site www.aed4.eu/ kunt u een app downloaden om de dichtstbijzijnde AED te kunnen vinden.