maandag 18 februari 2013

Ontstaan naam

De keuze voor de naam Acanthe
De naam Acanthe komt van de plant Acanthus. Het blad van de Acanthus wordt al eeuwenlang in beeldhouwwerk verwerkt als ornament in de kapitelen, de kopstukken van een pilaar. Het ornament had tot doel om de last of kracht op een smaller draagvlak over te brengen. Een gedeelde last tussen burgers en hulpverlenende instanties, dat is wat ik voor ogen heb. Ik hoop dit te kunnen bereiken o.a. door een betere risicocommunicatie.

2.0
Met de aanduiding 2.0 doel ik op de verbinding tussen twee partijen, ik wil graag de brug zijn tussen overheid/ hulpverlenende instanties en burgers.

De laatste jaren zijn er veel ontwikkelingen die van invloed zijn op de rampenbestrijding en crisisbeheersing. Er zijn meerdere nieuwe initiatieven ontstaan, zowel bij de overheid als bij andere instanties. Ook op het internet, de (nieuwe) media, maakt men vaak gebruik van de aanduiding 2.0. (InternetdeskundigeTim O'Reilly bedacht de term na het uiteen spatten van de internetzeepbel van het Web 1.0. ) In het internet tijdperk is de samenwerking, de interactie tussen twee partijen, erg belangrijk. Ook de sociale media spelen hierin een grote rol.

Vandaar dus Acanthe 2.0! Interactie tussen burgers en hulpverlenende instanties.

Copyrights?

Ik probeer altijd zorgvuldig om te gaan met de door mij gevonden informatie. Bij een op het internet gevonden stuk tekst plaats ik altijd de link of vermeld ik de bron/schrijver. Mocht je een quote of stukje tekst vinden waarbij abusievelijk de bronvermelding niet is vermeld, laat me het dan even weten, dan haal ik het weg of voeg alsnog de link toe. Wil je echter ook mijn naam en/of link vermelden wanneer je wat van deze site gebruikt? Bij voorbaat dank!